Elke klant wil natuurlijk persoonlijke aandacht. Maar hoe doe je dat als je het erg druk hebt? Hier lees je 5 eenvoudige tips.

Vaardigheden van de telefoniste
De telefonist(e) is de eerste persoon die de klant aan de lijn krijgt. Zij (of hij) bepaalt mede het imago van jouwe onderneming. Daarom moet deze persoon de juiste vaardigheden in huis hebben zoals goed kunnen luisteren, zich in kunnen leven in de klant en geduldig en representatief zijn. Het zou mooi zijn als je deze eigenschappen in één persoon kunt vinden….

Het juiste antwoord op het juiste moment
Met alle moderne technieken van nu kunnen we steeds meer over een klant te weten. Deze informatie kan door een telefonist(e) gebruikt worden om de juiste vragen te stellen én de juiste antwoorden te geven! Als de klant bijvoorbeeld al precies weet welk product hij wil, behoeft hij geen algemene uitleg meer over desbetreffend product. Dus hoe meer je ingaat op de beleving van de klant, hoe meer de klant het gevoel krijgt dat hij persoonlijk wordt geholpen.

Op het gesprek focussen
Wist je dat een klant het echt kan voelen als jij ondertussen dat jullie bellen iets anders aan het doen bent. Laat je dus niet afleiden door iets anders wanneer je de telefoon opneemt; zelfs niet als je gehaast of afwezig bent dan nog mag je de klant niet laten merken dat hij je stoort! Het draait toch uiteindelijk allemaal om de klant… toch? Neem dus de telefoon alleen maar op als je er met je volle aandacht bij bent. Ben je dan niet? Dan kun je je telefoon beter doorschakelen.

Welkom!
Logisch dat je niet 24/7 kunt klaarstaan voor je klanten maar toch wil je hen, na werktijd, niet het gevoel geven niet welkom te zijn. Klanten verwachten nu eenmaal, in dit digitale tijdperk waarin we leven, dat je wél 24/7 voor hen klaarstaat…
Dus als jij je klanten het gevoel wilt geven altijd voor ze klaar te staan, schakel dan buiten werktijd door naar een telefoonservice!

Met naam aanspreken
Iedereen heeft wel eens ervaren dat het fijn is om, tijdens een gesprek, aangesproken te worden met je eigen naam. Wist je dat dat één van de meest gebruikte verkooptechnieken is? En het werkt ook echt! Als je de naam van diegene die belt weet, gebruik die dan af en toe. Bijvoorbeeld aan het eind en het begin van een gesprek maar ook wel eens tussendoor.