Elke klant wil natuurlijk persoonlijke aandacht. Maar hoe doet u dat als u het erg druk heeft?
Hier leest u vijf eenvoudige tips.
Vaardigheden van de telefoniste
De telefonist(e) is de eerste persoon die de klant aan de lijn krijgt. Zij (of hij) bepaalt mede het imago van uw onderneming. Daarom moet deze persoon de juiste vaardigheden in huis hebben, zoals goed kunnen luisteren, zich in kunnen leven in de klant en geduldig en representatief zijn. Het zou mooi zijn als u deze eigenschappen in één persoon kunt vinden….
Het juiste antwoord op het juiste moment
Met alle moderne technieken van nu kunnen we steeds meer over een klant te weten komen. Deze informatie kan door een telefonist(e) gebruikt worden om de juiste vragen te stellen én de juiste antwoorden te geven! Als de klant bijvoorbeeld al precies weet welk product hij wil, behoeft hij geen algemene uitleg meer over desbetreffend product. Dus hoe meer u ingaat op de beleving van de klant, hoe meer de klant het gevoel krijgt dat hij persoonlijk wordt geholpen.
Op het gesprek focussen
Wist u dat een klant het echt kan voelen als u, ondertussen dat u belt met hem, iets anders aan het doen bent. Laat u dus niet afleiden door iets anders wanneer u de telefoon opneemt; zelfs niet als u gehaast of afwezig bent. Dan nog mag u de klant niet laten merken dat hij u stoort! Het draait uiteindelijk allemaal om de klant… toch? Neem dus de telefoon alleen maar op als u er met uw volle aandacht bij bent. Bent u dat niet? Dan kunt u uw telefoon beter doorschakelen.
Welkom!
Logisch dat u niet 24/7 kunt klaarstaan voor uw klanten, maar toch wilt u hen, na werktijd, niet het gevoel geven dat ze niet welkom zijn. Klanten verwachten nu eenmaal, in dit digitale tijdperk waarin we leven, dat u wél 24/7 voor hen klaarstaat…
Dus als u uw klanten het gevoel wilt geven altijd voor hen klaar te staan, schakel dan buiten werktijd door naar een telefoonservice!
Met naam aanspreken
Iedereen heeft weleens ervaren dat het fijn is om, tijdens een gesprek, aangesproken te worden met je eigen naam. Wist u dat dat één van de meest gebruikte verkooptechnieken is? En het werkt ook echt! Als u de naam van diegene die belt weet, gebruik die dan af en toe. Bijvoorbeeld aan het eind en het begin van een gesprek, maar ook weleens tussendoor.